Crosstalks

06/03/2014 - Gespreksavond: Gewapende conflicten in reportage en fictie

Info

Date: 
6 Mar 2014
Place: 

Cinema Rits, Rue Antoine Dansaertstraat 70, Brussel

Gespreksavond met reporter Daniel Demoustier en director of photography Marc Koninckx (SBC_AFC), twee gerenommeerde Belgische cameramensen die respectievelijk het reële en het in fictie gezette conflict dat zich voor hun camera afspeelt, vertalen naar nieuws en film.
De avond wordt geleid door Marleen Wynants (Crosstalks), bijgestaan door Patrick Geeraerts (RITS) en Benjamin De Cleen (VUB). Bedoeling is om zowel studenten als professionele reporters, filmers, journalisten, cameramensen en geïnteresseerden een inzicht te bieden in de techniek, de professionele ethiek en de psychologie van de directors of photography of de mensen achter de camera.

 

Programme: 

19.00-20.00 u. - Beelden afgewisseld met een gesprek tussen Daniel Demoustier, Marc Koninckx (SBC_AFC), Marleen Wynants (Crosstalks), Benjamin De Cleen (VUB) en Patrick Geeraerts (RITS): 'Over kunst, techniek en psychologie achter de camera.'
20.00-20.45 u. - Interactie met het publiek
20.45-22.00 u. - Drinks & netwerking in het Rits café

 

     

 

 

Bios / Slides

Marc Koninckx studeerde film aan het RITCS (Hoger Rijksinstituut voor Toneel- en Cultuurspreiding) in Brussel. Onmiddellijk na zijn afstuderen in 1978 werkte hij als camera-assistent in België, Nederland en Groot-Brittannië. In 1985 debuteerde hij als cameraman en steadicam operator in Paul Verhoevens Flesh and Blood. Koninckx is een van de eerste en meest getalenteerde Europese steadicam operators.
In de jaren tachtig en negentig was hij cameraman en hanteerde hij gezwind de steadicam in films van Fons Rademakers, Louis Malle, Roman Polanski, Patrice Chéreau, Claude Berri, Bertrand Tavernier, Marc Caro & Jean-Pierre Jeunet en Bernardo Bertolucci.
Vanaf 1993 assisteerde Koninckx illustere Directors of Photography zoals Owen Roizman, Juan Ruiz Anchia, Darius Khondji en Philippe Rousselot. Sinds 1996 werkt Marc Koninckx als volwaardig director of photography en is hij lid van de gerenommeerde AFC, Association Française des directeurs de la photographie Cinématographique. Als DOP doorkruist hij Afrika en het Midden-Oosten. In 2008 werd de door hem gefilmde Johnny Mad Dog (regie: Jean-Stéphane Sauvaire) bekroond in de sectie 'Un certain regard' van het filmfestival van Cannes. Dit ontluisterende drama over een Afrikaanse kindsoldaat werd ook geselecteerd voor het Sundance filmfestival en voor het filmfestival van Deauville waar hij bekroond werd met de Prix Michel D’Ornano. www.marckoninckx.com

Daniel Demoustier ging na zijn studies politieke en sociale wetenschappen aan de slag bij de Audiovisuele Dienst van de KU Leuven. Daar kreeg hij al snel de smaak te pakken van het camerawerk en het monteren en besloot hij als freelancer aan de slag te gaan in de media. Zo startte hij als geluidsman bij Panorama (BRT) en Telefacts (VTM) en zette hij zijn eerste stappen in de oorlogsverslaggeving in Baghdad, Bosnië, Kosovo en Libanon. Hij werkte als cameraman voor de BBC, waar hij zich voornamelijk bezighield met de Europese politiek. Daarna volgde een belangrijke samenwerking met het Britse Independent Television News (ITN). De afgelopen twintig jaar filmt hij gewapende conflicten in Rwanda, Kosovo, Irak, Afghanistan, Gaza, Libanon, Liberia, Haïti, Pakistan en recent nog de Arabische revolutie in Egypte, Libië en Syrië en de oorlog in Mali. In maart 2003 raakte Daniel tijdens het werk betrokken in een vuurgevecht in Irak, waarbij hij drie collega’s verloor op weg naar Basra. Hij was de enige overlevende. In 2013 liep met hem bij VTM een documentairemagazine over verschillende thema’s: Demoustier.

Patrick Geeraerts is opleidingshoofd audiovisuele kunsten (professionele bacheloropleidingen), docent montage en monteur aan het RITS in Brussel.

Benjamin De Cleen is docent aan de Master Journalistiek en de opleiding Communicatiewetenschappen van de VUB. Zijn onderzoek situeert zich voornamelijk binnen de discoursstudies en is gericht op journalistiek en politieke communicatie - met name van radicaal rechtse partijen. Benjamin is één van de coördinatoren van het Brussels Platform voor Journalistiek.